13 juli 2021

‘Tussen de kleintjes leer je het meest’

Door Driestar hogeschool

Dit is Valerie, student op de pabo: zij wil het vak leren tussen de kinderen.

Ik gun elk kind blijdschap

‘Kinderen hebben mij altijd al blij gemaakt. Dat is ook de reden waarom ik voor dit beroep heb gekozen. Kennis overdragen is mooi, maar ik vind het eigenlijk net zo interessant om te ontdekken wat kinderen denken. Het raakt mij bijvoorbeeld altijd wanneer kinderen niet gelukkig zijn. Zoals het kind dat laatst letterlijk tegen me zei: ‘Niemand geeft echt om mij.’ Dat gaat je niet in de koude kleren zitten: je gunt elk kind toch blijdschap? Door ze tussen de lessen door extra te laten ervaren dat ik ze zie en dat ze er juist wel mogen zijn, hoop ik dat ze inzien dat er wel om ze gegeven wordt.

Elke dag anders

Voor mij was het een leerpunt tijdens mijn stage tussen de kleuters dat kinderen niet elke dag hetzelfde zijn – en dat je dat zelf ook niet bent. ‘Denk vooraf na over alles wat er kan gebeuren in je les’, kreeg ik als tip mee. Zo leerde ik te anticiperen op de gebeurtenissen.

Groeien in je beroep

Dit is echt een beroep waarin je groeit. Ik merk bijvoorbeeld dat ik beter ben geworden in presenteren en praten voor grotere groepen. Daarnaast ben ik tijdens mijn opleiding veel bezig geweest met het ontdekken en vormen van mijn mening over belangrijke dingen. Daar ben ik sterker in geworden. De stage was voor mij een bevestiging dat het heerlijk is om voor de klas te staan en dat ik daar heel veel voldoening uit haal!

Klassenproject over Afrika

Interactieve lessen zijn mijn favoriet. Tijdens de opleiding hadden we een klassenproject over Afrika. Dan leer je ineens op een hele andere manier. Sommige kinderen vinden rekenen bijvoorbeeld moeilijk, maar door ze verkleedkleren aan te trekken en iets te laten kopen in een winkeltje gaan ze toch met getallen aan de slag. Dan gebeurt het leren echt samen en dat vind ik prachtig om te zien gebeuren!

Dat geldt overigens niet alleen voor de kleuters. Ooit wil ik ook nog wel eens lesgeven op het voortgezet onderwijs, maar eerst wil ik het vak goed beheersen. En hier tussen de kleintjes leer je het meest.'

Is de pabo iets voor jou? Ontdek het hier
Driestar hogeschool

Over Driestar hogeschool

Driestar hogeschool is de leukste hogeschool van Gouda en leidt - al sinds 1944 - leraren en pedagogen op die met hart en ziel een bijdrage leveren aan christelijk onderwijs en jeugdzorg.