28 april 2021

Van de bank naar het onderwijs via Driestar hogeschool

Door Erik Spruytenburg

De bank en het onderwijs, dat lijken twee totaal verschillende werelden. Toch ziet Erik Spruytenburg dat anders. De Waddinxveener maakt de overstap van het bankwezen naar de klas, via een opleiding aan Driestar hogeschool in Gouda. “Het gaat in beide gevallen om contact met mensen”, zegt hij. Wat motiveerde hem om deze overstap te maken?

Tweeëntwintig jaar

Spruytenburg is werkzaam op het Coenecoop College als coördinator van de locatie Boskoop, docent Duits en brugklascoördinator. Hij groeide op in Gouda en woont nu in Waddinxveen. Via vakantiewerk kwam hij bij de ABN AMRO Bank te werken, waar hij tweeëntwintig jaar is blijven hangen. Uiteindelijk in de rol als kantoordirecteur.

Achterin de klas

Toen hij bij de bank over zijn toekomst nadacht kwam zijn verlangen om in het onderwijs te werken naar boven. Via de middelbare school van zijn zoon mocht hij achterin de klas meekijken en onder begeleiding was lessen geven. Het klikte, en na een introductiegesprek start hij met de opleiding tot leraar Duits aan Driestar hogeschool.

Hoog aangeschreven

De hogeschool in Gouda was een aantrekkelijke keuze voor Spruytenburg, waar hij met overtuiging voor koos. “Driestar hogeschool staat heel hoog aangeschreven qua kwaliteit. Het was ook dichtbij, dat scheelt ook. Ik heb een heel prettig intakegesprek gehad met de studieleider.”

Omarmd

Het christelijke karakter van de hogeschool was voor hem geen belemmering. “Ik heb veel gesprekken gehad met medestudenten en docenten. Daarin werd ik niet afgewezen, maar juist omarmd. En ook aan mij werd gevraagd: hoe kijk jíj daar nu tegenaan?” Spruytenburg noemt ook het bidden en lezen uit de Bijbel. “Bij vakken als didactiek en pedagogiek word je opgeleid vanuit de visie op christelijk leraarschap. Daar moet je wel voor open staan.”

Niet alleen de taal zelf

Voor Erik was het duidelijk, het liefst werkt hij met leerlingen uit het voorgezet onderwijs. En daarbinnen heeft het vak Duits zijn hart. Het is de structuur van de taal die bij hem past. Maar Duits is voor hem meer dan spelling en grammatica. ”Ik wil de leerlingen echt wat meegeven, niet alleen de taal zelf, het gaat ook om omgangsnormen, om geschiedenis en cultuur.” Spruytenburg kijkt daarom met zijn leerlingen ook naar het Duitse jeugdjournaal en spreekt met hen over het nieuws.

Mensenkennis

Het werkzame leven van de geboren Gouwenaar werd voor een groot deel gestempeld door zijn tijd bij de bank. Hoewel het onderwijs echt anders is, ziet Erik ook veel raakvlakken. Het belangrijkste daarin is voor hem het contact met mensen. “Bij de bank heb ik veel mensenkennis opgedaan, daar pluk ik nog steeds dagelijks de vruchten van. Ook moest ik klanten doceren over hoe iets in elkaar zit, en collega’s ergens in meenemen.” Vergeleken met de bankwereld vindt hij dat het onderwijs wat minder stroperig kan. Minder praten en meer doorpakken, als het aan Spruytenburg ligt.

Als mens gevormd

Zijn tijd op Driestar hogeschool was voor de docent Duits een warm bad. Hij ziet het als een verrijking. “Ik ben heel blij en heel dankbaar dat ik juist voor Driestar hogeschool heb gekozen. Daarmee heb ik gewoon een hele goede opleiding waar ik nog dagelijks de vruchten van pluk. Ook heeft het me ook als mens gevormd. Je leert ook andere inzichten, daar hoef je het niet altijd mee eens te zijn, maar daar is ook ruimte voor.”

Erik Spruytenburg

Over Erik Spruytenburg

Erik is een zij-instromer van de opleiding Duits bij Driestar hogeschool