2 september 2021

De hele klas is jarig

Door Femia Kolk

‘Ik heb een cadeautje mee voor de juf!’ Thijn komt lachend naar me toe. Ik knipper met mijn ogen en kijk verbaasd. Ik zie dat deze lieve kleuter een cadeautje onhandig achter zijn rug houdt. Ik voel me vanbinnen warm worden. Hoe weet hij dat ik jarig ben?

Thijn kijkt me met een ondeugende blik aan. Ik doe net alsof ik nergens van afweet. ‘Waarom heb jij een cadeautje voor de juf mee?’ ‘Omdat de juf vandaag jarig is!’ Thijn glundert. ‘Oh, echt waar? Hoe weet je dat dan?’ Glimlachend kijk ik hem aan. ‘Dat zei mijn mama!’

Echt feest

Vandaag is inderdaad mijn verjaardag. Het belooft een mooie dag te worden. Het lokaal van groep 1 is versierd. Ik ga zitten en kijk de kring eens rond. Lachende gezichtjes kijken mij aan. Ik beantwoord de verwachtingsvolle blikken van 'mijn' kinderen. Nog even en het is tijd om mijn verjaardag te vieren.

Eindelijk is het zover! Niet wetend wat mij te wachten staat, ga ik op de stoel in de kring zitten. Ik krijg een rozet opgespeld. Een vrolijke combinatie van blauwe en oranje kleuren. Dan beginnen de kinderen te zingen. Uitgelaten, enthousiast en met pretlichtjes in hun ogen. Het hele repertoire van verjaardagsliedjes komt langs. Ze sluiten het zingen af met Psalm 134:3: 'Dat 's HEEREN zegen op u daal'. Zo puur, die kinderstemmen.

Cadeautjes

‘Nu is het tijd voor cadeautjes!’ roept een van de kinderen door de klas. Een aantal kinderen bukt en pakt wat onder hun stoel vandaan. Om de beurt komen de kinderen naar mij toe. Ze glunderen als ze het cadeautje aan mij geven. Ik word ontzettend verwend! Chocolade, bloemen en heel veel kleurplaten. Zo lief dat ze aan mijn verjaardag hebben gedacht. Ieder kind doet dat op zijn eigen manier. Zo heeft Maarten een mooi ingepakt cadeautje bij zich. Ik begreep van mijn mentrix dat hij het graag wilde verstoppen. Ik doe mijn ogen dicht. Dan voel ik een hand op mijn schouder. Verbaasd doe ik mijn ogen open. Voor mij staat Maarten, maar nog met het cadeautje in zijn hand. 'Juf, het cadeautje is al verstopt. Er zit inpakpapier omheen.' Met een ondeugende blik kijkt hij mij aan. Ik schiet in de lach. 'Oh Maarten, wat een goeie van jou!'

Na het krijgen van alle cadeautjes, heb ik ook wat lekkers voor de kinderen. Wanneer ik de mand met de traktatie pak, klinkt er gejuich door de klas. Wat een feest! Wat zou de juf gaan trakteren?

Dankbaar

Tijdens het buitenspelen ga ik op het bankje zitten. De zon schijnt. Ik denk terug aan het vieren van mijn verjaardag. Er komt een glimlach op mijn gezicht. Wat heb ik genoten zeg! Die gezichtjes van de kinderen. Ze straalden!

Ik kijk nog eens naar de spelende kinderen en zie Elise op me afkomen. Ze kruipt tegen mij aan. ‘Wat is het een leuke dag, hè juf.’ Ik knik. ‘Nou echt wel, wat hebben jullie mij verwend!’ ‘Ja, omdat u vandaag jarig bent. Het is vandaag feest en iedereen is een beetje jarig vandaag.’ Ik voel me dankbaar voor deze dag. Ik geniet van de warme zon en van dit meisje dat tegen me aan zit. Ik geef haar helemaal gelijk. Het is echt een feestdag. Wanneer de juf jarig is, zijn de kinderen dat ook.

Femia Kolk

Over Femia Kolk

Femia is derdejaars pabostudent aan Driestar hogeschool